poniedziałek, 2 maja 2016

Lista Schindlera / Schindler's List (1993), reż. Steven Spielberg, cz. IX

     Dzisiaj set jetting w mojej ulubionej formie - dużo natury, spora przerwa czasowa i istotny dla kinematografii film. Tę część lokacji z "Listy Schindlera" zostawiłem na koniec, ponieważ miejsce to wspominam wyjątkowo.  
     Mowa tu o kamieniołomie Liban, który w filmie pełnił rolę obozu Płaszów. W poprzednich postach pisałem już jak ciekawym przeżyciem było zejście na jego dno. Dzisiaj zwrócę uwagę na część znajdującą się powyżej. 
     Stalowe schody, które najprawdopodobniej pochodzą jeszcze z okresu funkcjonowania obozu pracy, prowadzą do miejsca, w którym znajdował się filmowy dom komendanta obozu Płaszów. W czasie mojej wizyty tam dało się zauważyć jeszcze stopnie, natomiast znaczna część poręczy (jeśli nie wszystkie) została najpewniej rozkradziona. 
     Po przedarciu się przez wysoką trawę po szczątkach schodów docieramy do miejsca bezpośrednio sąsiadującego z domem, które w filmie grało garaż na pojazdy komendanta. Stan tego budynku jest, podobnie jak schody, opłakany. Mimo tego wciąż jeszcze stał, w przeciwieństwa do domu, który był jedynie dużym elementem scenografii. Żałuję, że będąc tam nie zrobiłem zdjęć miejscu, w którym się znajdował, ponieważ były tam jeszcze widoczne fundamenty, które mogły pochodzić z okresu produkcji.   
     Na koniec szersze ujęcie opisywanego obszaru. Konstrukcja po lewej stronie, dzięki której można jeszcze odnaleźć się w tym terenie, to także pozostałość po Niemcach. W sieci można znaleźć dużo zdjęć z tego miejsca, w których na pierwszym planie znajdują się właśnie metalowe kominy. Połączenie zapuszczonego krajobrazu, ponurej przeszłości tego miejsca i historii przedstawionej w obrazie Spielberga tworzy unikalną mieszankę, obok której nie da się przejść niewzruszonym. 

4 komentarze:

  1. Witam, czy planuje pan zrobienie więcej zdjęć z plenerów, gdzie kręcono "Listę Schindlera" lub "Pianistę"? Mam także pytanie o miejsce które w "Liście Schindlera" służyło za garaż - co to za budynek i czy wzniesiono go na potrzeby filmu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, jeśli chodzi o "Pianistę" to chętnie odwiedziłbym kilka miejsc, ale w tej chwili nie planuję takiego wypadu. Co do "Listy..." to zostało mi kilka lokacji które trudno znaleźć, ale też póki co nie ruszam tego tematu.
      Natomiast garaż z tego filmu (znajduje się na górze kamieniołomu, zaraz obok nieistniejącego już domu komendanta) to najprawdopodobniej autentyczny budynek - myślę, że jeśli byłaby to scenografia to nie wytrzymałaby w takim stanie do dzisiaj, chociaż nie wiem jaką pełnił rolę wcześniej.

      Usuń
    2. Mnie ciekawi gdzie kręcono następujące sceny, być może ma pan wiedzę na ten temat: http://1.fwcdn.pl/ph/12/11/1211/183292_1.1.jpg
      http://1.fwcdn.pl/ph/12/11/1211/455323_1.1.jpg
      http://1.fwcdn.pl/ph/12/11/1211/455337_1.1.jpg
      http://1.fwcdn.pl/ph/12/11/1211/455332_1.1.jpg

      Usuń
    3. Nie znam tych lokacji. Trafiłem na te zdjęcia na forum Filmweb i też nikt nie był w stanie odpowiedzieć, aczkolwiek coś mi się kojarzy, że ktoś wspominał, że lokacja z http://1.fwcdn.pl/ph/12/11/1211/455337_1.1.jpg to okolice obozu Płaszów. Co do zdjęcia z końmi, to wiem, że miejsce z którego bohaterowie oglądali Kraków, to Wzgórze Lasoty (sceny z dziewczynką w czerwonym płaszczyku kręcono na ul. Twardowskiego i św. Kingi) , natomiast nie zauważyłem tam budynku który jest na zdjęciu. Być może jest to bliskiej sąsiedztwo Wzgórza, ale nie ma jak tego sprawdzić.

      Usuń